31 Mart 2010 Çarşamba

Dar Kapı-Andre Gide


"Dar kapıdan girmeye çabalayın. Çünkü kişiyi yıkıma götüren kapı büyük ve yol geniştir. Bu kapıdan girenler çoktur. Yaşama götüren kapı ise dar, yol da çetindir. Bu yolu bulanlar çok azdır."

-Ondaki herşey soru ve bekleyişti... Bu sorunun beni nasıl ele geçirdiğini ve hayatıma dönüştüğünü anlatacağım size.

-Mutluluktan çok, onu elde etmek için harcayacağım sonsuz çabanın peşindeydim; mutluluk ve erdemi birbirine karıştırıyordum.

-Bizi ilgilendiren, düşünce diye adlandırdığımız şey, duygunun kılık değiştirmesinden, aşkın kaplanmasından, daha bilgili bir birleşme için bir bahaneden başka bir şey değildi.

-İnsanları hayatlarının yalnızca bir anına dayanarak yargılamaktan sakınalım.

-Aşkın hatta aşkın şiddetinin o yapmacık inceliği! Bizi kahkahalardan gözyaşlarına, neşenin en saf hâlinden erdemin gerektirdiklerine kadar hangi gizli yollardan götürdün!

-Tam tersine ölüm yaklaştırır... Evet , bütün yaşam boyunca ayrı kalmış olanları yaklaştırır ölüm.

-Onu korkutmaktan korkuyorum, anlıyor musun? Hissettiğim bu uçsuz bucaksız mutluluğun onu ürkütmesinden korkuyorum! Bir gün ona yolculuğa çıkmak isteyip istemediğini sordum. Bana hiçbir şey istemediğini, başka yerlerin varlığını bilmenin ona yettiğini, eğer çok güzellerse isteyenin gidebileceğini söyledi.

-Aslında kendimi onun yanında mutlu hissediyordum; öyle mutluydum ki, düşüncelerim onunkilere ters düşecek hiçbir şey bulmaya çalışmıyordu artık.

-Desteğini insandan alan insanın haline ne yazık!

-Kendi kendime keşfettiğimi düşündüğüm bu dizeleri daha önceden bana sunduğunu görmek, önce beni biraz rahatsız etti. Sonra bu çirkin duygumun yerini senin de bu dizeleri benim gibi sevdiğini düşünmenin mutluluğu aldı.

-Hangi yanılgıyla,

Sizi besleyen bir ekmek yerine,

Öncekinden daha aç bırakan

Bir gölge satın alıyorsunuz

Böyle sık sık?

-Hayranlık, "doğuştan iyi olan ruhlarda" minnettarlıkla birbirine karışıyor.

-İnsanın araması gereken düşüncenin özgürleşmesi değil, büyük heyecanlardır. İlki çok kötü bir gururu gerektirir yanında. Tutkuyu isyan etmek için değil, hizmet etmek için kullanmak...

-"Gerçek ve sürekli zaferi dileyen kişi, geçici zaferi hesaba katmaz, geçici olanı yürekten hor görmeyen kişi tanrısal olanı gerçekten sevmediğini gösterir."

-Mutluluk denilen şey ruha ne kadar az yabancı, onu dışarıdan oluşturduğunu düşündüğümüz etkenler ne kadar önemsiz!

-Hangi bencillik, hangi kendini beğenmişlik, daha iyiye karşı hangi iştahsızlıkla bu kadar erken duruyor gelişim, kullar Tanrı'ya bu kadar uzakta kalakalıyorlar?

-Geçmişi burada tamamladığımı hissediyorum, bunun ötesinde hiçbir şey görmüyorum, hayatım orada duruyor...

-Yüzü "Ne kadar doğal şeyler söylüyorum, neden üzülüyorsun bunlara" der gibiydi.

-Şimdi kendi kendime istediğim şeyin mutluluk mu, yoksa daha çok mutluluğa giden yol mu olduğunu soruyorum.

-Ama duygunun ve heyecanın izlenmesindeki hafif güçlük, belki bunu yenmekten ve her seferinde biraz daha iyi yenmekten duyulan bilinçsiz gurur zihnin zevkine, bilmem hangi ruh hoşnutluğunu ekliyor, bundan vazgeçemezmişim gibi geliyor bana.

-İyi doğmuş bir ruh için üzüntüsünün karşılığında ödül alma fikri kırıcıdır. Onun için erdem bir süs değildir: Hayır, güzelliğinin biçimidir.

-Onu ilgilendiren şeylerden başka hiçbir şeyden zevk almıyorum. Düşüncelerim onunkilerin şeklini aldı, öyle ki ikisini karıştırmaktan hoşlandığım zamanlarda olduğundan daha zor ayırt edebiliyorum onları artık.




2 yorum:

Adsız dedi ki...

bir şey dikkatinizi çekiyor mu sayın yazar?

ÖNCE;tabulardan duvarlar, inançlardan kapı yapıyorlar...

SONRA;
başka pencereden bak,
aş kendini kır zincirlerini diyorlar...

Bu eziyet niye dünya neden eziyet üzerine kurulu ki?

oysa yüzyıllardan beri ya çemberin içindesindir ya dışında,öyle kendin içindeyken
kafan dışındaysa değil benim dediğim,

neden hep zamanı onlar mekanı biz belirliyoruz bilmem ama inanç içeri düşünce dışarı diyorum ben...

daha diyecek çok şey var,

düşünüyorum öyleyse düşündürüyorsun be yazar!...



sağlıcakla kal!

Adsız dedi ki...

Webmaster cok tesekkurler...

Selamlar Burcu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...