14 Mart 2010 Pazar

Mar Adentro - İçimdeki Deniz

Yaşamak bir özgürlük mü, zorunluluk mu yoksa hak mıdır?

İnsan vücudu kendisine mi yoksa yaratıcıya mı aittir?

Alejandro Amenabar'ın yönettiği ve senaryosunu Mateo Gil ile birlikte Ramon Sampedro'nun gerçek hikayesinden yola çıkarak yazdığı enfes film İçimdeki Deniz'i geçen sene izlemiştim. Geçtiğimiz haftasonu tekrar izledim... 26 yıldır yatağa mahkum bir adamın ötenazi hakkı için ailesine, topluma ve kanunlara karşı yaptığı özgürlük mücadelesini anlatan bir film. Yaşamanın bir zorunluluk değil seçim olması gerektiğini, aslında gözlerinde ölme isteği görmediğimiz bir adam anlatıyor bize. Öyle biri ki mahkemeye gidebilmek için revize ettirdiği tekerlekli sandalyesine boyunluk yaptırmasının sebebi olarak boynu kırılırsa öleceğini söyledikten sonra bu sözüyle dalga geçen bir adam, çünkü zaten amacı ölümü seçebilmek. Çok akıllı ve insanları çok iyi algılayabilen, insanların yaşam hevesi bulmak amacı ile ona yaklaşabileceğini bilen bir adam... Kaçamadığı ve insanlara bağımlı olduğu için gülümseyerek ağlamayı öğrenmiş bir adam...

Hala dünyanın bir çok ülkesinde yasak olan ötenaziye yardım edenlerin cezalandırılmasına karşın intihara teşebbüs edip kurtulan insanlara hiçbir ceza verilmemektedir. Oysa ikisinde de insanın canına kast var ve intiharı başaramayacak durumda olan insanlara yardım edilmesi yasak çünkü kanunlarca bedenleri devlete ait...

Filmde sorgulanan başka bir çelişki ise sevdiğimiz insanlar için doğru olduğunu düşündüklerimizi değil de onların bizden istediklerini yapabiliyor muyuz? Aslında Ramon'u gerçekten seven ona ölmesi için yardım edendir. Çünkü o artık yaşamak istemediğinden emindir, en değerli özel mülkünden vazgeçer... Yaşamak için ölür...

2 yorum:

Kahve Keyfi... dedi ki...

Burcu çok güzel yazmışsın.Bu filmi ben sanırım ilk 3 sene önce seyretmiştim ama en az beş kere daha izledim sonrasında.En son da dün gece :) Yorumunda verdiğin bilgi için de teşekkür ederim.

Sevgiler.

"Sihirbazın şapkasında sıkışıp kalan tavşan" dedi ki...

Ben bu filmi izlemekte epeyce bir geç kalmışım anlaşılan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...